Fina Kamaras story and me

Fina Kamara’s Story and Me
Soloudstilling
Vendsyssel Kunstmuseum

> Tekst om Fina Kamara’s Story and Me

Fina Kamaras Story and me, Vendsyssel Kunstmuseum

Oversigtsbillede

‘Fina Kamara’s village without hands’, 2014, 126 x 200 cm, olie på lærred, tråd

‘Monkey Mind, 2014, 179 x 210 cm, olie på lærred, tråd

‘To feel blue, Vejgaard 1994’, 2013-2014, 62 x 58 cm, olie på træbrædder

Arm i reb’, 2014, 173 x 173 cm, olie på lærred, tråd

‘Dødskysset’, 2014, 173 x 173 cm, akryl, olie på lærred, tråd

‘Transparent’, 2013-2014, 173 x 173 cm, olie på lærred, tråd

‘Hånd i himlen’, 2013 -2014, 72 x 66 cm, olie på træbrædder

‘Afspærring’, 2013-2014, 46 x 58 cm, olie på træbrædder

‘Returned to plant peanuts when RUF surprised us with shots and more’

‘Fina Kamara and me’, 2013, 135 x 110 cm, akryl, olie på lærred

PRESSEMEDDELELSE
Fina Kamara’s Story and me
– en ny udstilling af Linda Bjørnskov på Vendsyssel Kunstmuseum

På udstillingen ‘Fina Kamara’s Story and me’ sammenflettes fortællingerne om to kvinder, som i 1990erne på tværs af landegrænser begge oplever at have volden tæt inde på livet. Den ene kvinde er Fina Kamara fra det borgerkrigshærgede Sierra Leone, hvor oprørsbevægelsen RUF angriber såvel regeringssoldater som civile. Den anden er kunstneren selv, som i gymnasietiden udsættes for knivoverfald af ekskæresten, og kort efter flytter til Aalborg-forstaden Vejgaard, hvor helingsprocessen finder sted. I sammenstillingen af de to historier reflekterer værkerne på udstillingen over såvel død, vold og magt som savn, magtesløshed, tilgivelse, retfærdighed og ikke mindst over vestens tabuiserede forhold til voldsofre.

Linda Bjørnskovs maleri er et samfundskritisk og politisk maleri, der samtidig har en poetisk dybde. Hendes nyere malerier tilegner sig ofte collagens udtryk. Abstraktioner og mønstrede flader blander sig i fortællingen – som en påmindelse om, at realismens æstetik og forståelsesrammer er åbne.

Dette indlæg blev udgivet i udstillinger. Bogmærk permalinket.