Cityscape

Cityscape
SAK, Svendborg
17/3 – 14/3 2013

Driving in Sophiatown, 2013, 150 x 160 cm, olie på lærred

‘What they expected from the new town and what they got’, 2013, 126 x 250 cm, olie på lærred

‘Bye bye Kofifi’, 2013, 84 x 132 cm, olie på træbrædder

CITYSCAPES
Af Preben Winther, Kunstavisen (uddrag)

Storbyen har altid draget mennesker, og samtidig har den affødt menneskehedens alvorligste problemer. Kunsthistorien vidner gennem titusinder af værker om dette dobbelte forhold.

SAK’s fantastisk interessante og veltilrettelagte udstilling CITYSCAPE har angiveligt sit idémæssige udspring i antikkens Rom, datidens absolut største metropol med 450.000 indbyggere, og nogle af de deltagende kunstnere har også ladet sig inspirere af ophold i nutidens italienske hovedstad.

Men udstillingens sigte har først og fremmest været at føre århundreders fascination af og lystblandet afsky for storbyen op til den danske nutid, med hvad det indebærer af globalitet og etnisk og politisk flimmer. En række yngre kunstnere giver deres meget forskellige bud på, hvordan moderne skildringer af storbyen kan se ud, og deres byskaber – de urbane sidestykker til landskaber – rummer både kærlighed, indignation og kunstnerisk gennemslagskraft.

Tomheden og pladsen
Forfatter og billedkunstner Morten Skriver har i et essay engang anført: ”I sin helhed er bylandskaberne i den industrialiserede verden præget af en sjælsforladt tomhed. De åbne rum imellem bygningsmassiverne befolkes kun for alvor af taberne, de udstødte og hjemløse, medens alle andre haster forbi. Denne tomhed er ikke først og fremmest et æstetisk problem […] Den tomme plads er en konsekvens af vores måde at leve og opfatte livet på.” 1)

Når man på SAK bevæger sig gennem rummene i bygningens tre etager, er det nu ikke denne agorafobiske side ved byen, der knuger én; men det er slående, hvor meget plads, man oplever. Værkerne synes ikke at ’råbe til hinanden’, skønt der ikke er så mange af dem, og de er placeret sådan, at beskueren næsten fornemmer en storbys udstrækning. Uanset om der kun er få besøgende, når man er der, eller der er stuvende fuldt, så vil denne by-agtige oplevelse smelte sammen med oplevelsen af de udstillede værker.

Og alligevel vil man altid kunne finde et tidspunkt, hvor man kan trække sig tilbage – ind i en niche, ud mod væggen – og blive ’alene’ med de værker og de fragmenter af byens og livets dramaer, man har lyst til at gå tættere på – uden af den grund at behøve at føle sig som udstødt!

Hjemløshed, politik og fabuleren
Men hjemløsheden bliver understreget, f.eks. i et Heidegger-citat i et værk af Patricio Aros (født i Chile, bosat i Sverige). Hans små koncept-installationer bærer alle titlen Ephemeralization, hvilket lidt klodset oversat betyder at blive gjort ganske kortvarig, forbigående, og værkerne rummer alle et citat. Et af dem, af Terence S, fortjener at fremhæves: ”The line between art and garbage can be thin, sometimes even artists cannot see it”. Vi lader billedet stå et øjeblik…
Linda Bjørnskov (DK) deltager med maleriserien From Sophiatown to Triomf – Afrikaans for Triumph, South Africa, inspireret af den sydafrikanske billedkunstner Gerard Sekoto (1913-93) og den hvide sydafrikanske forfatter Marlene van Niekerk’s roman Triomf (1994). Lina Bjørnskovs malerier er realistiske, men også isprængt collage-effekter, ”som en påmindelse om at realismens æstetik og forståelsesrammer er åbne”.

SAK
Vestergade 27, Svendborg
Frem til den 14. april

Dette indlæg blev udgivet i maleri, værker. Bogmærk permalinket.