Corner Vest

Med værket: ”Blik for en kønnet diskrimination i kunstnersammenslutningerne med Simone Weils tænkning in mente” går jeg med gipsinstallationen, der bl.a. også rummer anonyme maskinskrevne interviews undersøgende til værks og stiller spørgsmålet: Forekommer der kvindeundertrykkelse i kunstnersammenslutningerne i Danmark? Værket udstilles i en kunstnersammenslutningssammenhæng på udstillingen Corner Vest på MK61, i Nykøbing Mors. MK61 samarbejder med Det Ny Kastet om udstillingen Corner Vest. Udstillerne er fra Corner, og Corners seks gæstekunstnere. I min praksis repeterer jeg min interesse for hverdagslivet og de særlige udfordringer, der er som kvinde, samt arbejdslivet som kvindelige kunstner. Temaerne er ofte mixet med kvindelige filosoffers feministiske tænkning med fokus på Simone de Beauvoir, Oxana Timofeeva og Simone Weil. Værket er atypisk i forhold til min praksis, da gips er detbærende materiale. Værket har også facetter af repetition fra mine tidligere værker med de skrevne A4 ark, som var i centrum i ”Vind en ægtepagt” og i de russiske A4 breve fra russiske billedkunstnere i værket ”The Russian Project”. Installationen består af et større elipseformet gipsrelief, hvor der er trykt  et grovkornet portræt i silketryk af den franske filosof Simone Weil. Beskueren kan læse om en virkelighed i kunstnersammenslutningerne.  I installationen er der gipsdele af kropslige fragmenter fra forskellige mennesker og køn – fragmenteret fordi helheden mangler. Som spørgsmålene besvares afsløres noget dunkelt. En enkelt gipsfod står på gulvet, øvrige kropsdele er sat ind mod væggen. En kunstnersammenslutning kan groft sagt betegnes som en ”arbejdsplads” for billedkunstnere uden en tillidsrepræsentant eller fagforening, som Det Vilde Vesten. Men i stedet for i dette værk at tale om kvindelige kunstneres manglende rettigheder og undertrykkelse, bruges portrættet af Simone Weil som samlingspunkt. Portrættet minder os om de værdier hun stod for filosofisk, om at godhed, retfærdighed og skønhed ikke afhænger af vedkommendes identitet. Weil undersøgte primært spørgsmål omkring lidelse og ondskab samt vigtigheden af medfølelse og solidaritet.

Dette indlæg blev udgivet i udstillinger. Bogmærk permalinket.