Råberi Over Hegnet

Råberi Over Hegnet
Kunsthal Nord
Aalborg
19/3 – 22/5 2016
> Katalogtekst af Henrik Broch-Lips

Sendebud, 2016, seks styk 5 x 8 m, sammensyede røde tekstiler, tråd, Kunsthal Nord

Kunstnerne bag Råberi Over Hegnet under opsætning af udstillingen fra venstre: Melou Vanggaard, Linda Bjørnskov, Anne Marie Ploug, Pernille Kløvedal Helweg, Maria Wæhrens

Råberi Over Hegnet, 2016, genbrugshegn med huller

Råberi Over Hegnet, 2016, genbrugshegn med huller

Lighedsfortov, 2016, fortovsfliser

Nåleøjet, 2016, 2 x videoprojektioner

Den uendelige historie, 2016, 400 lægter

Skitse, Den uendelige historie, 2016, 400 lægter

På Statens Værksteder for Kunst har Råberi Over Hegnet arbejdsophold. Der arbejdes med værket “Sendebud”

KØN, KVINDETEGN OG KIGHULLER
Af Henrik Broch-Lips, leder af Kunsthal NORD

De fem etablerede billedkunstnere Linda Bjørnskov, Pernille Kløvedal Helweg, Anne Marie Ploug, Melou Vanggaard og Maria Wæhrens arbejder oftest individuelt, intuitivt og mediespecifikt. Men som kunstnergruppen RÅBERI OVER HEGNET udfordrer de derimod hinanden i et åbent kunstnerisk fællesskab, hvor det er kollektivet, og ikke den enkelte kunstner, der udtrykker sig. I Kunsthal NORD har gruppen skabt en kollektivistisk og stedsspecifik totalinstallation ved at fylde kunsthallens rå og ‘maskuline’ rammer med en række nye og spektakulære kunstinstallationer med tematisk fokus på køn, krop og sprog.

Men RÅBERI OVER HEGNET er også inspireret af samfunds- og kunstkritiske bevægelser, som for eksempel 60’ernes neo-avantgarde, der forsøgte at udfordre den klassiske kunstinstitution og det eksisterende kunstbegreb ved bl.a. at sætte byggematerialer, fundne objekter og ‘ready mades’ ind i en kunstnerisk ramme. Udstillingens mest markante værk er et hidtil uset installatorisk greb i kunsthallens største lokale. En enorm trækonstruktion med fire hundrede lægter danner formen af et approprieret kvindetegn, som publikum både kan gå rundt om og ind og ud af. Med sin stærke symbolik i de industrielle rammer, hvor især mænd tidligere har knoklet for at forsyne borgerne med varme og el, er værket anslaget til RÅBERI OVER HEGNETs særlige fortælling gennem hele udstillingen.

De fem kunstnere er tydeligvis inspireret af tidligere tiders feministiske strategier, men de formår at tilføre tidens feminisme og kvindekamp en god portion humor og nye narrative perspektiver med en bevidst distanceret og kritisk
tilgang. Som f.eks. i værket Lighedsfortovet, der er installeret som et to-trins betonfortov med niveauforskel, så publikum kan komme i øjenhøjde med hinanden uanset køn, alder, seksualitet, race og økonomisk status. Eller som
i Sendebud, der er over ti meter lange sammensyede, røde brugte stofstykker, der alle rummer hver sin særlige historie. Titelværket Råberi over Hegnet består af en række hegn
med kighuller bygget af slidte genbrugsbrædder. Som i udstillingen generelt stiller de fem kunstnere subtile spørgsmål ved det voyeuristiske subjekt og det begærede objekt og inddrager publikum som både altseende og
usynligt på samme tid.

Dette indlæg blev udgivet i udstillinger. Bogmærk permalinket.